8.09.2009

Varroa İlaçlarından Biri

Hani şu, suya 1/50 oranında katılıp da arıların üzerine serpiştirilen pahalıca bir ilaç var ya, onun ilk çıktığı yıllardı. Şimdiki gibi üç-beş koloni arım vardı ama, ilacın yanında verdikleri doz ayarlama ve kullanma pompasını beğenmemiştim.
İlaç verimli kullanılamıyor, israf oluyordu. Arıların bir kısmı o kadar çok ıslanıyordu ki; kovanın dibine düşüp düşüp kalıyordu...

Daha kullanışlı ve sağlıklı bir kullanım yöntemi aramaya başlamıştım. Acaba sprey şeklinde uygulasam nasıl olurdu? Ya da şurubun içine katsam...?


Hem kullanacaktım, hem de en kullanışlı yöntemi anlatacaktım. :)






Fotoğraflar, kendisinin öğretmenlik hoşgörüsüne sığınılarak Murat Akın Öğretmenim'in Blogundan alındı. http://muratakin26.blogspot.com/2009_04_01_archive.html





Eskiden prospektüslerde, “ürün hakkında daha fazla bilgi almak için” diye başlar ve bir adres verirlerdi. Ben de, bir mektupla üretici firmadan ürün hakkında detaylı bilgi istedim.

(O zamanlar internet yok ki; firmanın sitesinden, ya da başka kaynaklardan araştırma yapabileyim.)

Gelecek döküman Almanca olursa, yandık; İngilizce olursa da işimiz epeyce zor.
Derken derken ne geldi dersiniz?

İlaç kutusunun içinden çıkan prospektüs (kesin hatırlamıyorum ama belki de daha büyük puntolusuydu) ve iki adet de küçük afiş.


Oldu olacak, nasıl kullandığımı da anlatayım. Hayır canım, afişi değil ilacı.

Arıların bir günde kolayca tüketebilecekleri miktardaki 1:1 'lik şurubun içine katarak verdim.


10 çerçeveyi kapsayan bir koloniye 1ml yerine 0.5ml ilaç hesabıyla beş koloniye 2.5ml ilacı, 2,5litre şuruba kattım ve beş koloniye paylaştırdım.


İlaç şuruptan hafifti ve istediğim kadar homojen çözelti oluşmasa da yeterince homojen bir emulsiyondu. Bu nedenle şurubu kolonilere paylaştırırken biraz özen göstermem gerekti.

Varroanın üreme ve ilacın etki mekanizmasını dikkate alarak bir defada önerilen dozu yarıya indirdim; fakat uygulama sayısını iki katına çıkararak ilaçlama süresini de dört haftaya uzattım. Böyle yapmaktaki amacım kolonide her yaştaki tüm arıların ilaçlı şurupla beslenmesini sağlamaktı.

Uygulama sonuçları benim için yeterliydi...
En iyi uygulama yöntemi budur diyemem ama, bilgi ve görgülerime göre bugün de kullansam aynı şekilde kullanırım.

Bu yöntemin, ilaç kalıntısı yönünden sonbaharda ve erken ilkbaharda ilave sakıncalar doğuracağını düşünmüyorum.

İlkbahar sonlarında kullanmak zorunda kalınırsa koloninin ve kolonideki bal stoklarının durumuna göre ayrıca değerlendirilmesi gerekir diye düşünüyorum.
Tabii ki, her halükarda, her iki dönem için ayrı ayrı kalıntı testleri yapılsa iyi olur.

Şimdi tercihimi formik asitten yana kullanıyorum. Yarın ne olur bilmem.

(Yeni parazitler yoldaymış; Uzak Doğudan İran'a kadar gelmişler.)


Arıcılarımıza kalıntısız ürünler üreten sağlıklı ve kalabalık arı aileleri dilerim.


Hiç yorum yok: